26 apr Betech Group zet vol overtuiging in op spuitgieten
Strategische beslissing Betech Group leidt tot grote investering in Steenwijk
Betech Injection Moulding investeert sinds 1 januari 2017 fors in nieuwe machines. Met de regelmaat van de klok worden sindsdien nieuwe spuitgietmachines toegevoegd in de Steenwijkse fabriekshal. “We draaien als het ware een continue helix omhoog”, aldus directeur-aandeelhouder Gijs Jansen.
Voor al die investeringen heb je wel omzet nodig. Hoe kom je zo snel aan klanten? Gijs Jansen: “De investeringen gaan ongeveer gelijk op met de groei van het klantenbestand. Dat betekent concreet dat wij nu met de regelmaat van de klok een machine bijplaatsen omdat we het anders qua capaciteit niet voor elkaar krijgen de klanten te beleveren. We draaien momenteel in een continue helix omhoog kun je daarbij zeggen, en daarbij moeten wij bij nieuwe projecten alert zijn op de capaciteit en kwaliteit. Want groei moet wel op de verantwoorde manier gebeuren.”
Gijs Jansen – Betech Injection MouldingGijs Jansen heeft twintig jaar ervaring in de spuitgiet wereld en is sinds 1 januari 2017 directeur-medeaandeelhouder van Betech Injection Moulding in Steenwijk. “De Betech Group is bij het overgrote deel van de Nederlandse maakindustrie al binnen. Nu kunnen we die klanten ook helpen met spuitgieten.”
Uit de groep
Het meeste werk bij Betech komt primair uit het Betech-netwerk, zegt Jansen. “Het komt voor uit het vertrouwen van deklanten in onze mensen en in de serieuze ervaring van die mensen. Wij hebben hier inderdaad erg veel ervaring rond lopen, onze medewerkers zijn gemiddeld wel iets ouder dan twintig jaar.
Het is een kwestie van marketing: blijf je low profile als een verlengstuk van verspaning? Of maak je een echt speerpunt van spuitgieten?’
Verder kunnen ook andere klanten spontaan aankloppen bij Betech Injection Moulding. Door alle verspanende activiteiten die de Betech Group al zo lang doet, kun je zeggen dat onze groep bij het overgrote deel van de Nederlandse maakindustrie al binnen is. Als je dit feit goed communiceert in combinatie met de nieuwe investeringen in Betech Injection Moulding werkt dat in je voordeel, ik zie het effect duidelijk ontstaan.
Je moet daarbij wel écht aantonen dat je een serieus speerpunt van spuitgieten maakt om de spuitgieterij ook werkelijk op de kaart te zetten want het gaat juist om die combinatie. Het is een kwestie van marketing. Blijf je low profile als een soort verlengstuk van verspaning, dan zal het effect minder groot zijn. In de groep werkt het zo dat als het bedrijf ‘metaalklant’ is in Hoogeveen en die klant wil iets met kunststof, dan zijn de medewerkers daar slim genoeg om de klant te wijzen op de collega in Groningen of in Steenwijk. Deze gedachte lag aan de basis van het besluit tot de grote investeringen die we nu doen en dit effect wordt heel belangrijk voor het succes in de toekomst.”Volgens Jansen is er veel groei in de toepassing van kunststoffen. “Deze trend is al jaren aan de gang, het vervangen van materialen zoals staal en hout door kunststoffen kan vaak heel goed want er komen steeds betere polymeren op de markt. Dat is goed voor ons want wij maken technische onderdelen. Onze klanten zitten in de industrie en niet bij de consumentengoederen.”
‘Ergens een machine neerzetten kan iedereen, maar daarna hangt het van je kennis, ervaring en aanpak af of je succesvol bent’
Oplossingsgerichte ervaring
Natuurlijk gaat ook bij Betech weleens wat mis maar het gaat erom hoeveel oplossingsgerichte ervaring je hebt, aldus directeur Jansen. “Wat voor een ervaren medewerker zo simpel lijkt, kan voor een onervaren iemand ondoenlijk lijken. Ervaring heel moeilijk waarderen maar het effect van ervaring is dat je succesvol kan zijn. De crux van het verhaal is dat je de ervaring moet hebben plus de openheid die ervaring te delen. Dan zal je steeds succesvoller worden omdat je ook de complexe uitdagingen aankan. Bij ons steken we vaak de koppen bij elkaar, ook wel samen met mensen van buiten want ook toeleveranciers hebben veel kennis. Zo scheid je zinnige zaken van onzinnige. Iets wat gemakkelijk lijkt, is vaak heel moeilijk. En andersom.”Directeur Gijs Jansen, R&D-manager Rick van Dijk en Jarno Thiele (vrnl) van machineleverancier Thiele & Kor, die onder meer de merken Sumitomo (SHI) Demag, Wemo en Koch vertegenwoordigt. Jarno Thiele: “Thiele & Kor Plastics Machinery is een van de weinige leveranciers die het complete pakket aanbieden, dus de machines met de rand-apparatuur én de service in een one stop shopping- concept.”
Gevoel bij een merk
De economie draait momenteel hard en de druk op de toeleveringen neemt sterk toe. “De krapte ontstond al een jaar geleden en kijk je naar een spuitgietmachine, moet je soms heel lang wachten”, zegt Jansen. “Gelukkig kan onze leverancier nog steeds relatief snel leveren, over het algemeen toch wel binnen enkele maanden.” Jansen besloot na zijn toetreding om van het bedrijf Sumitomo Demag machines aan te schaffen. “Toen wij hier aan de slag gingen, waren er enkele verschillende merken machines aanwezig. Nu heb ik in mijn loopbaan voor diverse van die merken gewerkt en dan ga je daar een gevoel bij krijgen. Ik zet de bestaande machines niet buiten hoor, zeker niet, maar in het laatste anderhalf jaar hebben we de keuze gemaakt voor Sumitomo Demag. Behalve vertrouwen in het merk, speelt ook het vertrouwen in de Nederlandse leverancier een rol (Thiele & Kor in Nieuwegein). Dit is een relatief jong bedrijf maar ik ken de mensen erachter al veel langer.
Een machine ergens neerzetten kan iedereen maar dan begint het pas allemaal want je moet als gebruiker altijd je vragen kunnen stellen, je moet modificaties kunnen aanbrengen, je moet de machines kunnen upgraden enzovoort. Wat voor schroef-cilindercombinatie wil ik hebben? Wat voor mogelijkheden wil ik in het matrijsgebied. En dan robotisering, dat balletje gaat nu echt rollen. Speelt de leverancier hierin ook een rol of moet ik dan weer ergens anders naar toe? Het gaat tegenwoordig niet meer om de machine. Het gaat om een totale productiecel waar die machine een onderdeel van is.”