Wereldpremière voor de Linde Roadster met waterstofaandrijving

Revolution meets Evolution

Het Roadster-concept van Linde Material Handling is een compleet nieuwe standaard op het gebied van zicht en veiligheid voor trucks. Een unieke constructie met vele voordelen, waar nu ook een van de meest veelbelovende energiesystemen aan toe is gevoegd. Het resultaat: de eerste Linde Roadster voorzien van waterstof!

Het is een van de essentiële vraagstukken in de goederenoverslag. Welke aandrijftechnologie is het beste geschikt voor de omstandigheden waarin de heftrucks moeten werken? Fleetmanagers moeten rekening houden met allerlei factoren. Worden de heftrucks binnen of buiten gebruikt? Wordt er gewerkt in één of in meerdere shifts? Welke goederen moeten er verplaatst worden? Hoe is de infrastructuur op locatie? En welke energiebron en aandrijving is het beste met het oog op de total cost of ownership? De CO2-footprint speelt steeds vaker waardoor fleetmanagers op zoek gaan naar energiezuinige oplossingen . Er is een enorm aantal mogelijke energieoplossingen. Van elektrische aandrijvingen voorzien van een loodzuur- of lithium-ion-batterij tot waterstofaandrijving of verbrandingsmotoren op diesel, lpg of aardgas. De beste oplossing is afhankelijk van de omstandigheden op locatie.

Al twee decennia in ontwikkeling

Linde Material Handling houdt zich al twee decennia bezig met de ontwikkeling van heftrucks op waterstof. In 1997 was Linde de eerste die zich intensief ging bezighouden met deze veelbelovende technologie. In 2010 werden de eerste apparaten opgenomen in de serieproductie. Tegenwoordig heeft het merk Linde het grootste aanbod aan trucks op waterstof op de markt. Circa 80 procent van alle modellen is te bestellen met deze veelbelovende energievariant. Denk bijvoorbeeld aan pallettrucks, trekkers en reachtrucks en aan heftrucks, inclusief het Roadster-model.

Een slimme combinatie

De Linde Roadster is een combinatie tussen een bijzondere heftruck en een bijzonder energieconcept. De doordachte voertuig lay-out zorgt voor optimaal zicht op de weg en op de last. Dit komt voor een groot deel doordat de A-stijl is weggelaten. De krachten die vrijkomen worden via de hoog gemonteerde neigcilinders en via het beschermde dakframe langs het contragewicht afgevoerd.  Daardoor zijn de Roadster-versies van de elektrische Linde heftrucks E20 tot E35 met name geschikt voor logistieke en industriële omgevingen waar veel personeel op de werkvloer is. Ook is het zichtveld groter geworden. Daardoor kan de bestuurder beter precisiewerk verrichten, zoals het afzetten van goederen in containers.

De Roadster maakt vooral binnen optimaal gebruik van zijn kwaliteiten. Hierdoor is de combinatie met waterstoftechnologie ons ideaal. Het energiesysteem produceert tijdens het gebruik immers geen uitstoot. De energie wordt gewonnen uit de chemische reactie tussen zuurstof en waterstof. De stroom die zo geproduceerd wordt, komt terecht in een lithium-ion-batterij, die op zijn beurt weer de rij- en hefmotor voedt. De batterij dient tegelijkertijd ook als tussentijdse opslag voor teruggewonnen remenergie en als “vermogensreserve” bij piekbelastingen. De restproducten van dit proces zijn alleen warmte en puur water. Het water wordt weggepompt wanneer er waterstof wordt bijgevuld.

Maximale beschikbaarheid

Het tanken is het sterkste punt van waterstoftechnologie. Een complete tankbeurt duurt maar drie minuten. Dat zorgt voor een maximale beschikbaarheid, met name bij intensieve inzet in meerdere shifts. Bovendien zorgt het energiesysteem voor een continu werkvermogen. Batterijwissels zijn dankzij het eenvoudige, snelle en schone tankproces overbodig. De waterstof-Roadster is zelfs geschikt voor gebruik in sectoren waarin hygiëne cruciaal is, zoals de farmaceutische industrie of de levensmiddelenindustrie.

Milieuvoordelen

De zuinigheid speelt een doorslaggevende rol. Onderzoeken en praktijktests laten zien dat waterstofsystemen economisch rendabel zijn bij een vloot met ongeveer 20 voertuigen of meer. Wanneer een bedrijf al een eigen waterstofinfrastructuur heeft, omdat er al waterstof nodig is voor de productie, dan wordt het concept financieel nog aantrekkelijker. Hier komen ook nog eens allerlei milieuvoordelen bij. De levensduur van een waterstofaandrijving is met circa 10.000 bedrijfsuren bijzonder lang. Daar komt de CO2-besparingen bij, wanneer de geproduceerde waterstof afkomstig is uit hernieuwbare bronnen, zoals biogas of elektrolyse via zonne- en/of windenergie.