
27 mei Fraude met certificering duurzame biodiesel
Onderzoek van de Inlichtingen en Opsporingsdienst van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) levert sterke aanwijzingen op van grootschalige fraude met biodiesel. Bij doorzoekingen zijn in Nederland eind april vier personen als verdachte aangehouden. Door het verdachte bedrijf lijkt veel meer als duurzaam gecertificeerde diesel op de markt gebracht dan er geproduceerd is. Het Functioneel Parket het van het OM heeft een strafrechtelijk onderzoek ingesteld. Met een signaalrapportage, vandaag naar de Tweede Kamer gestuurd, vraagt de ILT aandacht voor de fraudegevoeligheid van het certificeringssysteem.
Op
Europees niveau is de Renewable Energy Directive (RED) van kracht om
biodiesel duurzaam te mogen noemen. Een producent mag een
duurzaamheidscertificaat Proof of Sustainability’ (PoS) afgeven
voor een partij biodiesel die daadwerkelijk uit duurzame grondstoffen
bestaat. Uit het onderzoek blijkt dat door te frauderen met deze
papieren veel meer biodiesel met een duurzaamheidscertificaat wordt
verkocht dan mogelijk is op basis van de ingekochte of geproduceerde
hoeveelheden duurzame partijen. Omdat duurzame biodiesel duurder is
dan gewone biodiesel, levert dit een aanzienlijke winst
op.
Bedrijven die duurzame biodiesel in Nederland op de
markt brengen laten dit registreren dit bij de Nederlandse Emissie
autoriteit (NEa). In het ‘Register Energie voor Vervoer’ ligt
zodoende vast bij hoeveel Hernieuwbare Brandstof Eenheden (HBE’s)
op de markt komen. Het jaarlijkse overzicht van de NEa van de
hoeveelheid duurzame brandstoffen die in Nederland wordt gebruikt,
geeft aan of de milieudoelstellingen uit de RED gehaald worden.
Door
een vergelijking te maken tussen de gecertificeerde en daadwerkelijk
op de markt gebrachte duurzame brandstoffen, wordt duidelijk dat de
fraude omvangrijk is. De verkoop van de onterecht als duurzaam
aangemerkte biodiesel komt overeen met 31,6% (2015) en 22,6% (2016)
van het totaal aan duurzame (fysieke) biobrandstoffen die in
Nederland door de NEa in die jaren zijn geadministreerd. Als de
biodiesel wel duurzaam zou zijn geweest, was respectievelijk 438
miljoen kg en 322 miljoen kg CO2 uitstoot voorkomen. Dat is
respectievelijk 38% en 27% van de CO2 emissiereductie die de NEa over
die jaren heeft gerapporteerd.
Bron: ILT