VDL Nedcar bouwt samen aan duurzame mobiliteitsoplossingen

VDL Nedcar maakt een transitie door van onafhankelijke autoproducent naar een brede partner in duurzame mobiliteit. Hiermee neemt de toegevoegde waarde én de toekomstbestendigheid toe van ’s lands enige personenautofabriek waar voor derden de seriematige assemblage plaatsvindt. De verbreding van activiteiten bij VDL Nedcar in Born wordt zichtbaar op drie gebieden: de assemblage van voertuigen voor verschillende opdrachtgevers, diverse duurzame mobiliteitsoplossingen in het Mobility Innovation Centre (MIC) en het faciliteren van de groeistrategie van zusterbedrijven, werkmaatschappijen die ook onderdeel zijn van VDL Groep. De afgelopen jaren zijn gronden aangekocht en trajecten voor vergunningen doorlopen om deze brede activiteiten bij VDL Nedcar in Born onder te brengen.

Een nieuwe activiteit die past bij het eerste spoor, de assemblage van voertuigen, is de productie van ’s werelds eerste cabrio met een pure elektrische aandrijving, de MINI Cabrio Electric voor BMW Group. De productiestart van de gelimiteerde oplage van dit model staat gepland in april 2023. ElectricBrands, de Duitse fabrikant van duurzame en innovatieve elektrische voertuigen, is de eerste beoogde e-mobility klant van het MIC. De intentieovereenkomst wordt de komende periode uitgewerkt om met ElectricBrands tot een structurele samenwerking te komen.

Evetta en XBUS: twee modellen van ElectricBrands

VDL Nedcar en ElectricBrands zijn in gesprek over het in productie brengen van twee modellen in Born: de e-stadsauto Evetta en de modulaire XBUS. Het plan is dat de eerste Evetta in het tweede kwartaal van 2024 in Born zal worden geproduceerd, en de eerste XBUS een jaar later. Het daarmee gepaard gaande productievolume is afhankelijk van de verkoopaantallen. Voor de XBUS heeft ElectricBrands reeds orders uitstaan voor ongeveer 16.000 voertuigen, en voor de Evetta voor meer dan 1.000 voertuigen.

“We zijn verheugd dat we in VDL niet alleen een productielocatie hebben gevonden, maar ook een financieel stabiel, gezond en innovatief familiebedrijf dat onze voertuigen gaat bouwen”, aldus oprichter en CEO Ralf Haller van ElectricBrands. “VDL zal ons deskundig en met veel ervaring ondersteunen bij de verdere ontwikkeling van onze voertuigen. Dit zal uiteindelijk ten goede komen aan onze klanten die onze voertuigen bestellen of hebben besteld.”

Perspectief

“Met de door ElectricBrands ontwikkelde eigen voertuigen kunnen we gezamenlijk een bijdrage leveren aan het vormgeven van de mobiliteit van de toekomst”, stelt CEO John van Soerland van VDL Nedcar. “Een toekomst waarbij we voor meerdere partners tegelijkertijd verschillende werkzaamheden verrichten. De samenwerking met ElectricBrands biedt perspectief voor VDL Nedcar.”

Mobility Innovation Centre (MIC): aansluiting bij mobiliteitstrends

In de transitie naar duurzame e-mobiliteit voor personenauto’s is nog veel nieuw en onbekend. Een vakgebied waar samenwerking onontbeerlijk is. Zo geldt dat ook voor de werkzaamheden die gaan plaatsvinden bij het MIC. Naast de assemblage voor e-mobiliteit, ontplooit het MIC samen met partners activiteiten die aansluiten op de brede mobiliteitsstrategie van VDL Groep: design, elektrificatie, connectiviteit, autonoom rijden en systemen.

Productielijn voor batterijen

Het MIC ontwikkelt een demolijn om zware en complexe batterijpakketten te assembleren. Een uitdaging waarbij verschillende mobiliteitspartners uit het consortium Green Transport Delta – Elektrificatie samenwerken. VDL Nedcar is sinds 2021 de kartrekker van dit project waaraan 28 industriepartners en bedrijven deelnemen, met als doel het ontwikkelen van een batterij-ecosysteem in Nederland waarmee versneld de transitie naar klimaat neutrale mobiliteit kan worden vormgegeven.

“In Green Transport Delta ontwikkelen we een flexibele en geautomatiseerde pilotproductielijn voor batterijpakketten waar zowel toeleveranciers als OEM’s gezamenlijk kennis kunnen opdoen”, stelt CTO René Vounckx van VDL Nedcar.

De planning is dat deze batterijlijn in maart 2023 getest gaat worden. VDL Nedcar voert constructieve gesprekken met auto- en bussenbouwers om hun batterijen in Born te laten assembleren. Het kenniscluster voor batterijen, Battery Competence Cluster (BCC), waarvan VDL Groep medeoprichter en partner is, ondersteunt dit project met kennis en kunde. Het belang van batterijtechnologie wordt verder ondersteund met een voorgenomen investering vanuit VDL Groep in het Nationaal Groeifonds van ruim 25 miljoen in de verdere doorontwikkeling en opschaling van batterij technologie in Nederland.

Opleidingen

In de disruptieve mobiliteitssector zijn ook nieuwe competenties nodig om toekomstbestendig te blijven. VDL Nedcar gaat zijn medewerkers de kans bieden om door het volgen van opleidingen aansluiting te vinden bij werkzaamheden van ‘vandaag en morgen’. In samenwerking met werkgeversorganisaties en kennisinstellingen creëert het MIC duurzame en hybride opleidingsplekken.

Onafhankelijke autoproducent

Nadat het huidige productiecontract in 2024 is uitgediend, komt na 10 jaar een einde aan de premium productie voor BMW Group. In die periode is door middel van de productie van meer dan een miljoen auto’s veel werkgelegenheid gecreëerd. VDL Nedcar voert constructieve gesprekken met diverse geïnteresseerden om de activiteiten als onafhankelijk autoproducent te vervolgen.

Van onze partner BMW Group heeft VDL Nedcar onlangs de opdracht gekregen om de eerste modellen van de MINI Cabrio Electric in productie te nemen, een blijk van vertrouwen in de elektrische competenties van VDL. De MINI Cooper SE Cabrio is ’s werelds eerste cabrio met een pure elektrische aandrijving. De productiestart van dit gelimiteerde model (999 auto’s) in Born staat gepland in april 2023. Waar normaal gesproken 1 tot 2 jaar gebruikelijk is om een productielijn op te bouwen, hebben de vakkundige medewerkers van VDL Nedcar deze klus geklaard in slechts een halfjaar.

Een andere activiteit waarmee VDL Nedcar onlangs is gestart, is het klaar voor aflevering maken van auto’s en zogeheten pre-delivery inspecties, inspecties aan auto’s voordat die worden uitgeleverd. In de automotive sector bestaat veel vraag naar dienstverlenende partners voor de uitvoering van dergelijke projecten.

Mogelijkheid tot uitbreiding voor VDL-zusterbedrijven

Het derde spoor dat wordt gevolgd, om de continuïteit van de bedrijvigheid en de daaraan verbonden werkgelegenheid bij VDL Nedcar langjarig te waarborgen, is het in Born faciliteren van de groei van verschillende zusterbedrijven, bedrijven die net als VDL Nedcar onderdeel uitmaken van moederbedrijf VDL Groep – en actief zijn op het gebied van mobiliteit – en hun huidige locatie zijn ontgroeid. Ook deze plannen worden uitgewerkt.

VDL Nedcar blijft voortbestaan

Om VDL Nedcar gereed te maken voor de nieuwe activiteiten zijn aanpassingen aan de fabriek in Born noodzakelijk. Hiermee zijn investeringen gemoeid die lopen in de honderden miljoenen euro’s. De infrastructuur in de omgeving zal ook aanpassingen behoeven. De afronding van het huidige contract met BMW Group en het opstarten van de andere activiteiten zullen, zoals bekend, gepaard gaan met schommelingen in het medewerkersbestand. Na de opstartfases van de beoogde diversiteit aan activiteiten blijft het streven om duurzame werkgelegenheid te behouden bij VDL Nedcar, een veelvoud van de situatie in 2012.

De transitie naar duurzame e-mobiliteit zorgt ervoor dat VDL Nedcar in Born kansen ziet om een toonaangevende rol te spelen in brede en specialistische mobiliteitsvraagstukken, zowel het onafhankelijk bouwen van voertuigen voor derden, het ontplooien van duurzame mobiliteitsoplossingen in het MIC en het faciliteren van de groeistrategie van VDL-zusterbedrijven. Op alle drie de sporen zijn de eerste stappen reeds gezet. Een ding is zonneklaar: VDL Nedcar blijft voortbestaan.