05 okt Slim laden op reuzenschaal
Bij logistieke dienstverlener DHL in Brussel installeerde Shell een systeem om met 125 laadpunten elektrische wagens slim op te laden. Via het zogeheten Dynamic Load Balancing laden nu buiten de wagens op, terwijl binnen de machines blijven draaien. En dat binnen de netcapaciteit.
Niet eerder installeerde Shell in Europa op deze schaal geïntegreerd en slim laden. “Meer wagenparken, ook in Nederland, zullen volgen”, zegt Mark Matser, global accountmanager bij Shell Fleet Solutions in Nederland.
De vloot van bestelbusjes, trucks, bakwagens en de personenauto’s van medewerkers schakelt over op onder meer elektrisch rijden. Bedrijven laten daarom grootschalige laadinfrastructuur met 100+ laders installeren op hun bedrijfslocaties. Door over te schakelen naar duurzame mobiliteit, willen zij hun CO2-voetafdruk verkleinen.
De overstap naar elektrisch laden stelt bedrijven voor nieuwe uitdagingen. Zo is hun energiebehoefte niet de hele dag gelijk en is een zwaardere aansluiting voor de piekmomenten duur. Bovendien is een zwaardere aansluiting niet altijd en overal snel mogelijk door de overbelasting van het elektriciteitsnet.
“Door een slim controlesysteem hoef je niet midden in de nacht stroomkabels uit auto’s trekken als je net even wat meer stroom nodig hebt voor je bedrijfsmachines. Met wat we Dynamic Load Balancing noemen, kunnen wij bedrijven helpen hun energiebehoefte zo optimaal mogelijk te beheren”, zegt Job Schepers, productmanager bij Shell Recharge Solutions.
In het specifieke voorbeeld van DHL in Brussel integreerde Shell Recharge de laadinfrastructuur met het energiegebruik van onder andere de sorteermachines en de zonnepanelen van het bedrijf. Zodra personeel bijvoorbeeld transportbanden aanzet en er acuut meer stroom nodig is, stuurt de software van Shell Recharge een signaal naar de laadpunten om de laadsnelheid te verlagen. Daarnaast houdt de software rekening met de zonne-energie die de zonnepanelen terug leveren aan het elektriciteitsnet. Dit allemaal opdat het elektriciteitssysteem niet overbelast wordt.
De laders in Brussel zijn nu vooral bedoeld om de elektrische auto’s van medewerkers en bezoekers op te laden. De volgende stap is het integreren van de laadinfrastructuur voor de al bestaande en toekomstige elektrische bezorgbusjes. DHL en Shell willen op gelijke wijze nog vijf grote Europese logistieke centra van de bezorgdienst uitbreiden met een dergelijk Dynamic Load Balancing-systeem.
Beeld: Shell.