Aanleg Porthos-tracé in volle gang

“Dit transport- en opslagproject vormt het begin van een gloednieuwe CO2-infrastructuur in Noordwest-Europa”

De bouw van Porthos, als eerste CCS-project van deze omvang dat in Rotterdam, Nederland en de Europese Unie wordt gerealiseerd, is in volle gang. Dit transport- en opslagproject vormt het begin van een gloednieuwe CO2-infrastructuur in Noordwest-Europa.

De bouw van Porthos werd op 2 september met direct betrokkenen gevierd. Ahmed Aboutaleb (de burgemeester van Rotterdam), Sophie Hermans (minister van Klimaat en Groene Groei) en Mechthild Wörsdörfer (plaatsvervangend directeur-generaal van de Europese Commissie voor Energie) verrichten samen met de CEO’s van Gasunie, EBN (Energie Beheer Nederland) en Havenbedrijf Rotterdam – de aandeelhouders van Porthos – een symbolische starthandeling die de realisatie van de nieuwe infrastructuur markeert. Minister Hermans: “CCS is cruciaal om de klimaatdoelstellingen te halen. Met de bouw van het eerste grootschalige transport- en opslagsysteem voor CO2 in Nederland zet Porthos een grote stap. Hiermee kan de industrie de uitstoot verminderen en houden we een concurrerende industrie hier in Nederland. Ik ben trots op alle partijen die dit mogelijk maken.”

Het Porthos-project

Porthos bouwt een infrastructuur om CO2 te transporteren van de industrie in de haven van Rotterdam naar uitgeputte gasvelden onder de Noordzee. Porthos-klanten Shell, ExxonMobil, Air Liquide en Air Products zullen CO2 leveren aan een open-access pijpleiding die door het Rotterdamse havengebied loopt. De CO2 wordt via een offshorepijpleiding getransporteerd naar een bestaand platform in de Noordzee dat ongeveer 20 kilometer van de kust ligt. Vanaf dit platform wordt de CO2 naar uitgeputte gasvelden gepompt. Deze bevinden zich in een afgesloten ruimte van poreus zandsteen op meer dan 3 kilometer onder de zeebodem. Porthos is door de Europese Unie erkend als een Project of Common Interest en heeft 102 miljoen euro toegekend gekregen uit de Connecting Europe Facility.

De basis voor toekomstige CCS-projecten

De opslag van CO2 in het Porthos-project kan de tijd overbruggen die de industrie nodig heeft om over te schakelen van fossiele grondstoffen naar koolstofarme of -vrije alternatieven. De aanleg van de Porthos onshore open access-pijpleiding markeert het begin van de ontwikkeling van een toekomstig CO2-netwerk in Noordwest-Europa. Porthos gaat jaarlijks 2,5 miljoen ton transporteren, maar de Porthos-leiding op land is geschikt voor 10 miljoen ton, zodat hiermee ook CO2 aan toekomstige projecten als Aramis geleverd kan worden. Ook het compressorstation is klaar voor uitbreiding. Het vormt het hart van de toekomstige CO2-hub waarop ook CO2next aangesloten kan worden. Deze terminal kan vloeibare CO2 per schip ontvangen en leveren aan klanten die niet op een pijpleiding zijn aangesloten.

Deze projecten in Rotterdam vormen het begin van een CCS-keten die kan uitgroeien tot een internationaal CCS-netwerk met de Delta Rhine Corridor en andere verbindingen. De ontwikkeling van Rotterdam als CO2-hub draagt bij aan het Europese CCS-beleid zoals vastgelegd in de Industrial Carbon Management Strategy (ICMS) en de Net Zero Industries Act (NZIA). In combinatie met technologieën zoals Direct Air Capture (DAC) en Bioenergy CO2 Capture and Storage (BECCS) kan het netwerk bijdragen aan het bereiken van negatieve emissies in de toekomst. CO2 wordt momenteel gebruikt in de glastuinbouw, en in de toekomst wordt verwacht dat CO2 kan worden ingezet als grondstof voor de productie van synthetische brandstoffen en ook in gesloten processen.

Foto: door PorthosCO2.