Duurzaamheid belangrijk bij nieuwe haventarieven Rotterdam

Duurzaamheid en efficiëntie belangrijk bij nieuwe haventarieven Rotterdam

Havenbedrijf Rotterdam heeft, in constructief overleg met Deltalinqs en de Vereniging van Rotterdamse Cargadoors (VRC), de tarieven van de Rotterdamse haven voor de komende drie jaar vastgesteld. Met ingang van 1 januari 2025 verandert de wijze waarop het zee- en binnenhavengeld wordt berekend. Duurzaamheid en efficiëntie krijgen daarin een belangrijkere rol, geheel in lijn met de ambities van Havenbedrijf Rotterdam.

Duurzaamheid en efficiëntie van groot belang

Het is de eerste aanpassing in de haventarieven sinds 2022. Het is voor Havenbedrijf Rotterdam van groot belang om in deze aanpassing in te zetten op duurzaamheid en efficiëntie, benadrukt Matthijs van Doorn, directeur commercie bij Havenbedrijf Rotterdam. ‘De Rotterdamse haven wil in 2050 klimaatneutraal zijn en tegelijkertijd vitaal en concurrerend blijven. Deze aanpassing in de haventarieven past in dat beeld. Ik ben blij dat we dit samen met Deltalinqs en VRC mogelijk kunnen maken.’

Simpeler systeem

Deltalinqs-voorzitter Victor van der Chijs: ‘Door duurzaamheid en efficiëntie mee te laten wegen in de tarieven van zeehaven- en binnenvaartgelden, krijgen de bedrijven een stimulans in de juiste richting om zo de haven, ook op het gebied van scheepvaart, sneller te verduurzamen. Tevens is het systeem nu veel simpeler geworden. Wij danken alle betrokken partijen voor het gedegen en zorgvuldige proces.’
Investeren in toekomstbestendige scheepvaart en havencomplex
Kees Groeneveld, voorzitter van VRC: ‘Rederijen doen momenteel grote en risicovolle investeringen met het in de vaart nemen van energie-efficiënte en duurzame schepen. Die varen op onder meer methanol als brandstof. Het is goed dat rederijen hiervoor beloond worden. Met elkaar hebben we goede afspraken kunnen maken. Het is belangrijk dat het Havenbedrijf blijft investeren in een veilige haven met een uitstekende fysieke en digitale infrastructuur en goede verbindingen.’

Foto: door Eric Bakker