20 nov “Open season” voor ammoniakimportterminal in Rotterdam
Na drie jaar van technisch werk en voorbereidingen gaat Chane de volgende fase in van de besluitvorming rondom de ontwikkeling van een nieuwe opslagfaciliteit in Rotterdam, gericht op de op- en overslag van schone ammoniak. “We noemen het ‘open season’”, zegt Tamme Mekkes, Business Development Director bij Chane, “omdat nu het moment is voor geïnteresseerde partijen om samen met ons deze ontwikkeling te realiseren en te profiteren van de kans om samen met ons te groeien in deze opkomende markt.”
Een belangrijke rol in de energietransitie
De vraag naar groenere energie in Europa groeit en schone ammoniak zal een van de producten zijn om een belangrijke rol te spelen in die energietransitie. Het kan dienen als koolstofarme brandstof en grondstof en als drager voor waterstof. Irgen Iversen, Business Development Manager bij Chane: “We zien veel interesse in de ammoniakimportmarkt. Als logistiek partner kunnen we helpen om die plannen tot leven te brengen door reserveringsovereenkomsten te sluiten met onze potentiële klanten. Nu is het moment, zoals Tamme zegt, want in dit stadium hebben we nog enige ruimte beschikbaar.”
De terminal die Chane op dit moment overweegt, zou een uitbreiding worden van Chane’s huidige Rotterdam Nieuwe Maas terminal. Volgens de plannen zal de terminal enkele honderdduizenden cbm ruimte bieden voor ammoniakopslag en beschikken over multimodale transportfaciliteiten. Met een strategische ligging in de haven van Rotterdam, kan de geplande terminal toegang bieden aan grote zeeschepen om het product te importeren, evenals binnenvaartschepen, coasters, treinen en pijpleidingverbindingen voor distributie in Europa. Irgen voegt toe: “We onderzoeken ook de mogelijkheden van onze ammoniakdiensten zoals kraakinstallaties op locatie en een aanvullende ammoniakdistributieterminal in Duisburg, Duitsland.”
Ammoniakimport: een markt die volwassen wordt
“Zoals altijd willen we onze klanten de beste service bieden”, vervolgt Tamme. “Ammoniakimport is al een paar jaar een hot topic, met veel partijen die interesse tonen en de toekomstige mogelijkheden visualiseren. Nu wordt de markt volwassen en komen die mogelijkheden langzamerhand binnen bereik. Bedrijven beslissen of ze echt deel willen en kunnen uitmaken van deze markt. Dat betekent dat de mensen die op deze groeiende markt willen meespelen, nu actie ondernemen.”
De nieuwe terminal staat gepland om eind 2029 of begin 2030 operationeel te worden, afhankelijk van een investeringsbeslissing die is gepland voor 2026.
Foto: door Jetvertising