29 jun Ergonomisch rijden met vorkheftruck – zonder stuur
Linde Material Handling introduceert nieuw stuurconcept voor vorkheftrucks
Hoe kan de besturing van een vorkheftruck nog ergonomischer worden gemaakt? Linde Material Handling (MH) gaf op hun eigen event in Mannheim, de World of Material Handling (WoMH), het antwoord met Linde Steer Control. Achter de naam schuilt een nieuw type elektro-hydraulisch stuursysteem dat geen klassiek stuurwiel nodig heeft. In plaats daarvan rust de arm van de bestuurder op een armsteun. Hij bestuurt de truck met zijn linkerhand, via een geïntegreerd mini-stuur of een joystick. Het werken in de truck wordt meer ontspannen, de chauffeur blijft vervolgens langer geconcentreerd en efficiënt.
Als interface tussen mens en machine is de werkplek van de heftruckbestuurder van bijzonder belang. Alleen als de werknemers de truck gemakkelijk, eenvoudig en snel kunnen bedienen, kan het prestatiepotentieel volledig worden benut. “Met de Linde Steer Control hebben wij het uitgekiende bedieningsconcept van de Linde truck met 2-pedaalbediening en Linde Load Control consequent doorontwikkeld. De armen van de bestuurder rusten nu beide op een armsteun. De rechterhand dirigeert de mast en de vorken, terwijl de linkerhand de truck door de bocht stuurt. Op deze manier slagen we erin de lichaamsbewegingen verder te verminderen en de bestuurder te ontlasten”, benadrukt Frank Bergmann, Product Manager Counterbalance Forklifts. Hij voegt daaraantoe: “Wat zich al bewezen heeft in graafmachines, kranen, railvoertuigen of vliegtuigen, zou in de toekomst ook steeds vaker in hef- en magazijntrucks gebruikt kunnen worden en de industriestandaard worden.”
Belangrijkste voordeel: groter gebruiksgemak
Linde Steer Control is gebaseerd op steer-by-wire technologie. De besturingscommando’s van de bestuurder worden omgezet in elektrische signalen en doorgegeven aan de hydraulische bedieningselementen. Een slim veiligheidsconcept garandeert de veilige werking van de besturing. De elektrische aansturing van de wielen opent nieuwe functionele mogelijkheden: de heftruckchauffeur kan zijn truck bijvoorbeeld nog nauwkeuriger besturen met Linde Steer Control, omdat de besturing afhankelijk van de trucksnelheid meer of minder gevoelig reageert. Als de truck sneller rijdt, moet het mini-stuur meer gedraaid worden of moet de joystick verder naar opzij worden bewogen worden voor een bepaalde stuuruitslag van de wielen. Als de bestuurder de snelheid van de truck vermindert, resulteert dezelfde handbeweging in een sterkere stuuruitslag.
Voor de dagelijkse toepassingen van een vorkheftruck – van rijden en manoeuvreren tot opslaan en ophalen – is het mini-stuur perfect geschikt. “Door de gelijkenis met een conventioneel stuurwiel zien we een steilere leercurve,” legt Bergmann uit. Anderzijds heeft de joystick nog een andere eigenschap die in bepaalde toepassingen een positief effect zou kunnen hebben: wanneer de bestuurder het bedieningselement loslaat, draaien de stuurwielen automatisch rechtuit. “In magazijnen met lange, smalle gangpaden, waar drankkratten of papierrollen zich rechts en links opstapelen, is dit erg bruikbaar en veilig”, legt Frank Bergmann uit.
Gebruikersonderzoek
Om de ergonomische voordelen van Linde Steer Control te evalueren, heeft Linde MH samen met de RWTH Aachen University en fka GmbH in het voorjaar een gebruikersonderzoek uitgevoerd. De nadruk lag op de mate waarin de nieuwe stuurconcepten de lichaamsbewegingen van de bestuurder verminderen en tot een verminderde belasting van de arm en schouder leiden. De proefpersonen, tussen 19 en 67 jaar oud, waren ten tijde van het onderzoek al minstens drie jaar in het bezit van hun vorkheftruckcertificaat en gebruikten de vorkheftruck dagelijks voor hun werk. Het bewegingsbereik van de schouder, elleboog en pols werd met een speciale camera geregistreerd en vervolgens geanalyseerd. Het resultaat: zowel het mini-stuur als de joystick veroorzaken minder gewrichtsbeweging in de schouder en de elleboog in vergelijking met een stuurwiel. “De Linde Steer Control draagt dus aantoonbaar bij aan meer ergonomie en minder belasting van de chauffeur”, vat productmanager Bergmann samen.