‘Rail Connected’ biedt inzicht in samenstelling treinen Rotterdamse haven

Het gaat goed met ‘Rail Connected’, het programma dat de informatie-uitwisseling tussen vervoerders, rail operators en terminals moet stroomlijnen. Dit voorjaar kunnen gebruikers zelf volgen hoe treinen zijn samengesteld qua wagons, locomotief en containers. Inmiddels is de Rotterdamse spoorgoederensector grotendeels aangesloten; de deelnemers hebben besloten het programma met twee jaar te verlengen.

Het groeiprogramma ‘Rail Connected’ vloeit voort uit het Maatregelenpakket Spoorgoederenvervoer om het goederentransport per spoor te stimuleren. Het programma wordt gefinancierd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en Havenbedrijf Rotterdam (HbR). HbR coördineert het programma dat samen met marktpartijen wordt vormgegeven.

Doel is om door middel van digitalisering de informatie-uitwisseling tussen vervoerders, rail operators en terminals te stroomlijnen en zo handmatige handelingen te reduceren. De eerste stap is gezet: het voormelden van de treinen. Eén keer per week meldt iedereen digitaal welke treinen er die week daarna gaan rijden. Stap 2 – ‘samenstelling trein’ – gaat in januari de laatste testfase in. Dan wordt digitaal duidelijk hoe de goederentreinen van en naar Rotterdam zijn samengesteld qua locomotief, wagons én containers.

Onlangs sloot de Cabooter Group zich als 25e partij aan bij Rail Connected. Samen met APM Terminals Maasvlakte II, Combi Terminal Twente-Rotterdam, Contargo, Danser Containerline, DB Cargo Nederland, DistriRail, DP World Intermodal, ERS Railways, Hutchison Ports Europe Intermodal, Haeger & Schmidt Logistics, Hutchison Ports ECT Rotterdam, KombiRail Europe, Lineas, LTE Logistics & Transport, Neska Containerline, Optimodal, Portshuttle, Rail Force One, Raillogix, Rail Service Center Rotterdam, Rotterdam Rail Feeding, RTB Cargo, Rotterdam World Gateway en Trimodal Europe is daarmee de Rotterdamse spoorgoederensector grotendeels afgedekt.

Bron: Havenbedrijf Rotterdam