Voor miljarden aan projecten in Rotterdamse haven op losse schroeven

Voor miljarden aan projecten in Rotterdamse haven op losse schroeven

Door recente rechterlijke uitspraken over intern salderen, en doordat de natuur maar niet hersteld wordt, is grote onzekerheid ontstaan in de haven van Rotterdam over miljarden aan investeringen in schone fabrieken en productieprocessen. Dat bleek tijdens een speciaal (online) seminar, dat Deltalinqs samen met het Havenbedrijf Rotterdam en buitengewoon lid AKD organiseerden voor bedrijven uit de haven.

Aanleiding voor het seminar waren de recente uitspraken van de Raad van State (RvS) over intern salderen en de recente uitspraak in de zaak van Greenpeace. Doel van het seminar was vooral een beeld krijgen van de omvang van de problemen in de haven ten aanzien van intern salderen. Daarnaast werden ondernemers geïnformeerd over de ontstane situatie.

Zowel gedane investeringen als nieuwe investeringen onmogelijk

Duidelijk werd tijdens het seminar dat tientallen projecten in de haven die al plaatsgevonden hebben in onzekerheid verkeren, terwijl de totale investeringen in de miljarden lopen. Deze projecten moeten met terugwerkende kracht een natuurvergunning aanvragen, waar dat eerst niet nodig was. Uit een flitspeiling (zie resultaten onder) tijdens het seminar bleek dat het gaat om investeringsbedragen van tussen de tientallen miljoenen tot zelfs meer dan een miljard euro.
Ook nieuwe investeringsprojecten voor de komende jaren verkeren door de recente RvS-uitspraken in grote onzekerheid. Zolang de natuur niet op orde is -en daar geen geborgd plan voor is gemaakt- krijgt natuurherstel voorrang op alles (zogeheten additionaliteitsvereiste), en dus ook op economische ontwikkeling, woningbouw, duurzame projecten … enzovoort.

Vertrouwen herstellen

Victor van der Chijs, voorzitter Deltalinqs; ‘De ontstane situatie is funest voor het investeringsklimaat en de economische transformatie van de Rotterdamse haven. Talloze bedrijven verkeren nu in onzekerheid, waar juist komende jaren massale investeringen nodig zijn in onder meer schonere fabrieken en processen voor biobrandstoffen, waterstof, elektrificatie en bedrijfsuitbreidingen. Juist al die duurzame projecten helpen bovendien de CO2- én stikstofuitstoot nog veel verder te reduceren en dragen bij aan een sterker en concurrerend Europa.’
Volgens Van der Chijs is het in de eerste plaats nu zaak dat het Kabinet bedrijven de garantie geeft dat hun natuurvergunningen en projecten, waarvoor gebruik is gemaakt van intern salderen, niet in gevaar komen. ‘Eerst moet het vertrouwen worden hersteld. Verder moet er liever vandaag dan morgen een haalbaar plan komen voor stikstofreductie en natuurherstel. Dat is uiteindelijk de enige werkende oplossing. Europese wetgeving biedt daarbij mogelijkheden om duurzame projecten door te kunnen zetten.’

‘Industrie draagt nauwelijks bij aan stikstof’

Bij stikstof is het volgens Deltalinqs belangrijk om de bijdrage van de Rotterdamse industrie steeds in perspectief te blijven zien. Zo draagt de sector industrie en energie in heel Nederland slechts voor 2% bij aan de gemiddelde stikstofdepositie (de haven ca. 1%). Daar komt bij dat de bedrijven in de Rotterdamse haven voor de reductie van stikstof al enorme stappen hebben gezet. Zo is de NOx- uitstoot in de afgelopen periode van 15 jaar met 60% gereduceerd (bron: DCMR). Vergeleken met 30 jaar geleden is de daling nog veel sterker. Door de talloze duurzaamheidsprojecten die in de haven op stapel staan kan bovendien nog veel meer stikstofreductie plaatsvinden (ca. 38% in 2030).

Bron: Deltalinqs   Foto: door Havenbedrijf Rotterdam